Friday, March 19, 2010

Mandria de a fi roman


Cat de mandru trebuie sa te simti ca esti roman intr-o tara civilizata precum Norvegia atunci cand un profesor de-al tau iti spune ca tiganii vin din Romania?
De aproximativ 3 luni sunt studenta la o facultate in Norvegia. Am fost astazi la facultate sa iau un dvd cu filmulete despre istoria fotografiei de la unul dintre profesorii mei. Cat asteptam sa se copie acel dvd, am luat din biblioteca profesorului un album cu fotografii din anul 2009 in care era prezentata Norvegia. La un moment dat vad niste poze cu o familie foarte bogata de "gipsy" care traieste in Oslo. Fara sa vreau fac o remarca spunand "ce bogati sunt tiganii astia", folosind evident cuvantul "gipsy". Profesorul ma corecteaza si imi spune: "nu e corect gipsy; de ceva timp s-a dat o lege in Norvegia si cuvantul gipsy a fost inlocuit cu ROM". Eu m-am blocat cand am auzit asta. Surprinsa il intreb pe profesor- "de ce ROM?", si el imi raspunde- "pai nu vin din Romania?". Am simtit fiori reci pe sira spinarii si o greata nemarginita. Profesorul a observat ca m-am schimbat la fata si m-a intrebat:"din ce tara esti tu? Cumva din Romania?". Am dat afirmativ din cap iar el m-a intreabat: "cum, tiganii nu vin din Romania?". I-am explicat faptul ca luand in considerare istoria, gispy vin din Egipt (eGIPTIan) si ca originea lor nu are legatura cu Romania.
De ce le spun gipsy? Pentru ca daca le spun "tigani" ei se revolta. Gipsy e un cuvant international asa ca nu au decat sa se revolte. Nu ma surprinde reactia profesorului meu si nici faptul ca el crede ca gipsy vin din Romania. In 2007 din Norvegia au fost deportati mai multi gipsy proveniti din Romania pentru ca venisera sa cerseasca si sa fure, sau mai corect spus, sa promoveze tara. Ce s-au gandit ei? Daca norvegienii nu au auzit ei multe de Romania si nu stiu ei nimic despre obiceiurile romanilor ar fi corect si cinstit sa promoveze ei tara pentru ca pe viitor, norvegienii sa se poata feri linistiti de natia romaneasca.
Si de ce ma simt ofensata acum cand profesorul meu a spus ca gipsy vin din Romania? Nu cumva presedintele nostru drag, marele cap al tarii ca numai functia e de el, a afirmat ca 99% dintre romani sunt manelisti? Pai si atunci cum sa nu spuna strainii ca gipsy vin din Romania? Cum sa nu facem impresia asta strainilor cand weekendul trecut la o petrecere cu studenti Erasmus o romanca nu s-a putut abtine sa nu puna manele ca sa vada lumea ca stie sa miste din fund, iar alta s-a decis sa ii invete pe straini un dans tipic romanesc: DANSUL PINGUINULUI. Mai, sincer, nu am ce spune. Daca si dansul pinguinului e dans romanesc si daca asta vrem noi sa promovam in strainatate atunci pot spune cu mandrie : MI-E RUSINE CA SUNT ROMANCA!Si pentru ca asta nu era de ajuns o parte din romancele prezente in Volda s-au decis sa faca duminica seara "gipsy" party . Nu-i tare? E minunat!
Un alt motiv pentru care ma simt extraordinar de mandra ca sunt romanca este faptul ca am pierdut o bursa la o facultate de jurnalism din California pentru simplul fapt ca fac parte dintr-o tara care este in estul Europei. Persoana de la relatii internationale de la acea facultate mi-a spus ca din cate au inteles ei din CV eu vin din Romania si ca nu imi pot oferi bursa de studii la ei la facultate pentru ca tara mea e in estul Europei. Cel putin oamenii au fost finuti. Nu mi-au zis direct: nu te primim ca esti romanca si ca ne-am saturat de toti tiganii din tara ta asa ca mai bine stai si fura la tine pe teritoriu decat la noi. Hai sa fim sinceri, daca si in dictionarul moldovenesc cuvantul "roman" este tradus ca si "gipsy" ce pretentii putem sa mai avem? Mai putem spune ceva?

Cred ca 1% dintre romani care sunt exclusi din categoria manelisti suntem prea putini sa schimbam ceva. Am face furtuna intr-un pahar cu apa. Saptamana viitoare am "seara romaneasca" si trebuie sa imi prezint tara celorlalti studenti straini. Cum imi prezint eu tara cand nu sunt mandra de ea? Voi expune cateva fotografii cu familii de tigani din Romania, le voi servi fasole cu carnati, iar ca muzica voi ruga colegele mele experte in acest gen muzical deosebit numit manele sa faca o selectie cu cele mai "șucare" melodii ale acestui gen si apoi la final le voi spune studentilor straini: "canci" cultura romaneasca, acestea sunt "gagicile" din Romania, "haleala" nu a fost prea multa pentru ca nu am avut multe "lovele", haide-ti sa ne "matolim" bine ca sa uitam de seara asta "nașpa", aplaudati ca daca nu va "caftesc" si "bafta" ca ma grabesc sa plec acasa. Cred ca acesta va fi discursul academic pe care ar trebui sa il folosim saptamana viitoare cand vom prezenta ROMania tara ROMInilor.

2 comments:

  1. Un simplu cetatean roman...March 19, 2010 at 8:21 PM

    Felicitari...Nimeni nu putea descrie mai bine ceea ce ai spus...Asta este...Am ajuns in Volda sa promovam "tiganeala"...

    ReplyDelete
  2. Si eu, in Belgia, am parte de reactii neplacute din partea celor care aud ca sint din Romania. Problema cea mare este ca strainii nu-si dau seama ca romii sint separati de romani si ca ceea ce ne leaga e doar cetatenia comuna.
    Colega mea de apartament, care e spanioloaica, se facea ca n-a auzit in viata ei de "gipsy" , cand, de fapt, au si ei tiganii lor. Strainilor le place sa tina nasul pe sus si sa ne faca pe noi tigani si hoti, dar uita ca tigani si hoti sint peste tot in lume, toate tarile au propriile lor categorii defavorizate.
    Dar eu sint mandra ca sint romanca. Si as putea sa intampin cele mai urate reactii din partea strainilor, dar tara unde m-am nascut si unde traiesc nu poate fi inlocuita cu nimic.
    Cum sa-ti reprezinti tara? Pai cu muzica noastra populara, care e deosebita, cu ospitalitatea specifica si cu bun-simt. Eu, de cand sint in Belgia, am ajuns la concluzia ca romanii, oricat de saraci ar fi (caci asa ne considera strainii), sint de o mie de ori mai simtiti decat strainii.

    ReplyDelete